Energia dla wsi 2025 - Consor Energia Fotowoltaika Poznań

Program "Energia dla wsi" 2025

1. Cel programu
Wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie gmin wiejskich i wiejsko-miejskich.

Program jest zgodny z legislacją Unii Europejskiej, w tym z art. 10d dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE oraz z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1001 z dnia 9 lipca 2020 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego wspierającego inwestycje w modernizację systemów energetycznych oraz poprawę efektywności energetycznej niektórych państw członkowskich.
Program przyczyni się do osiągnięcia celów ramowych dotyczących klimatu i energetyki określonych na poziomie krajowym oraz celów długoterminowych określonych w Porozumieniu Paryskim.

2. Wskaźnik osiągnięcia celu
1) Zmniejszenie emisji CO2 – planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu wynosi co najmniej 680 000 Mg/rok, w tym:
dla bezzwrotnych i zwrotnych form dofinansowania – co najmniej 680 000 Mg/rok
2) Ilość wytworzonej energii ze źródeł odnawialnych – planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu wynosi co najmniej 1 229 400 MWh/rok, w tym:
dla bezzwrotnych i zwrotnych form dofinansowania – co najmniej 1 229 400 MWh/rok
3) Dodatkowa zdolność wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych – co najmniej 105,2 MW, w tym
dla bezzwrotnych i zwrotnych form dofinansowania – co najmniej 105,2 MW

Dowiedz się więcej o Turbinach Wiatrowych

3. Budżet
Budżet na realizację celu programu wynosi do 3 000 000 tys. zł w tym:
– dla zwrotnych form dofinansowania – do 1 050 000 tys. zł
– dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 950 000 tys. zł

4. Okres wdrażania
Program realizowany będzie w latach 2022 – 2030, przy czym:
1) zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 31.12.2028 r.;
2) środki wydatkowane będą do 31.12.2030 r.

5. Terminy i sposób składania wniosków
Nabór wniosków odbywa się trybie ciągłym, do wyczerpania dedykowanej puli środków.
Terminy, sposób składania i rozpatrywania wniosków określone zostaną odpowiednio w ogłoszeniu o naborze lub w regulaminie naboru, które zamieszczane będą na stronie internetowej NFOŚIGW.

6. Koszty kwalifikowane
1) okres kwalifikowalności kosztów od 01.01.2022 r. do 30.09.2030 r., w którym to poniesione koszty mogą być uznane za kwalifikowane;
2) koszty kwalifikowane – zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kosztów kwalifikowanych”, z zastrzeżeniem, że:
a) koszty związane z przygotowaniem inwestycji kwalifikuje się do wysokości nieprzekraczającej 10% sumy kosztów kwalifikowanych inwestycji,
b) koszty związane z zarządzaniem inwestycją kwalifikuje się do wysokości nieprzekraczającej 10% kosztów kwalifikowanych inwestycji,
c) koszty nabycia nieruchomości kwalifikuje się do wysokości nieprzekraczającej 10% kosztów kwalifikowanych inwestycji,
d) koszty związane z wartościami niematerialnymi i prawnymi kwalifikuje się do wysokości nieprzekraczającej 20% kosztów kwalifikowanych inwestycji;
3) podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Beneficjenta, a Beneficjent nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek VAT, który można odliczyć, nie może być uznany za kwalifikowany, nawet jeżeli nie został faktycznie odzyskany przez Beneficjenta. Oznacza to, że w przypadkach, gdy Beneficjent może odliczyć podatek VAT, ale rezygnuje z tej możliwości, podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.

7. Formy i warunki udzielania dofinansowania

7.1 Formy dofinansowania
1) pożyczka;
2) dotacja.

7.2 Intensywność dofinansowania
1) W przypadku inwestycji realizowanych przez spółdzielnię energetyczną lub jej członka, lub przez powstająca spółdzielnię energetyczną, o których mowa w pkt. 7.5.1. i 7.5.2., dofinansowanie zgodnie z poniższą tabelą

rodzaj instalacjimoc instalacjidofinansowanie instalacjidofinansowanie magazynów energii - procentowy udział w kosztach kwalifikowanych magazynu energiidofinansowanie magazynów energii - maksymalny procentowy udział kosztów kwalifikowanych magazynu energii w kosztach kwalifikowanych źródła energii
Instalacja fotowoltaiczna lub turbina wiatrowaPowyżej 10 kW do 10 MWPożyczka do 100% kosztów kwalifikowanychdotacja do 20%do 50%
Biogazownie i elektrownie wodnepowyżej 10 kW do 10 MWDotacja do 45%* kosztów kwalifikowanych i/lub Pożyczka do 100% kosztów kwalifikowanych

* maksymalny poziom dotacji, może zostać zwiększony o:
– 20 punktów procentowych – w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy1;
– 10 punktów procentowych – w przypadku średniego przedsiębiorcy1
2) W przypadku inwestycji realizowanych przez rolnika, o którym mowa w pkt. 7.5.3., dofinansowanie zgodnie z poniższą tabelą

rodzaj instalacjimoc instalacjidofinansowanie instalacjidofinansowanie magazynów energii - procentowy udział w kosztach kwalifikowanych magazynu energiidofinansowanie magazynów energii - maksymalny procentowy udział kosztów kwalifikowanych magazynu energii w kosztach kwalifikowanych źródła energii
Instalacja fotowoltaiczna lub turbina wiatrowaPowyżej 50 kW do 1 MWPożyczka do 100% kosztów kwalifikowanychdotacja do 20%do 50%
Biogazownie i elektrownie wodnepowyżej 10 kW do 1 MWDotacja do 45%* kosztów kwalifikowanych i/lub Pożyczka do 100% kosztów kwalifikowanychdotacja do 20%do 50%

* maksymalny poziom dotacji, może zostać zwiększony o:
– 20 punktów procentowych – w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy2;
– 10 punktów procentowych – w przypadku średniego przedsiębiorcy2
3) dla inwestycji realizowanych w formule „project finance” obowiązuje wymóg udziału środków własnych Wnioskodawcy (z zastrzeżeniem, że środki własne nie obejmują: kredytów bankowych, emisji obligacji, pożyczek właścicielskich, pożyczek udzielonych przez inne podmioty itp.) w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowanych inwestycji, wniesionego w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym.

7.3 Warunki dofinansowania
1) dofinansowanie w formie pożyczki
a) kwota pożyczki do 25 mln zł, z zastosowaniem postanowień dotyczących intensywności dofinansowania, o których mowa powyżej w ust. 7.2. oraz z zastrzeżeniem pkt 3;
b) oprocentowanie pożyczki:
i. na warunkach preferencyjnych: WIBOR 3M + 50 pb, nie mniej niż 1,5 % w skali roku,
ii. na warunkach rynkowych (pożyczka nie stanowi pomocy publicznej): oprocentowanie na poziomie stopy referencyjnej ustalanej zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14, 19.01.2008, str. 6), z zastrzeżeniem zapisów ppkt iii.-iv.,
iii. dla wnioskodawcy będącego spółką nowoutworzoną lub specjalnego przeznaczenia, dla której nie można określić ratingu na podstawie danych finansowych dotyczących jej dotychczasowej działalności, może być zastosowane oprocentowanie wynikające z ratingu, o którym mowa w Komunikacie, o jedną kategorię niższego od kategorii ratingu właściwego dla podmiotu dominującego , o ile podmiot dominujący wobec wnioskodawcy udziela pełnej, bezwarunkowej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji spłaty pożyczki,
iv. w sytuacji gdy wnioskodawca jest spółką nowoutworzoną lub specjalnego przeznaczenia, utworzoną przez kilka podmiotów, wówczas rating dla wnioskodawcy może być ustalony na poziomie o jedną kategorię niżej od zaokrąglonej w dół średniej ważonej punktów ratingu uzyskanych przez poszczególnych wspólników, o ile wspólnicy łącznie udzielają pełnej, bezwarunkowej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji spłaty pożyczki.
c) odsetki z tytułu oprocentowania spłacane są na bieżąco w okresach kwartalnych. Pierwsza spłata na koniec kwartału kalendarzowego, następującego po kwartale, w którym wypłacono pierwszą transzę środków,
d) okres finansowania — pożyczka może być udzielona na okres nie dłuższy niż 15 lat liczony od daty planowanej wypłaty pierwszej transzy pożyczki do daty planowanej spłaty ostatniej raty kapitałowej,
e) okres karencji — przy udzielaniu pożyczki może być stosowana karencja w spłacie rat kapitałowych, liczona od daty wypłaty ostatniej transzy pożyczki do daty spłaty pierwszej raty kapitałowej, lecz nie dłuższa niż 12 miesięcy od daty zakończenia realizacji inwestycji;
2) dofinansowanie w formie dotacji do 20 mln zł, z zastosowaniem postanowień dotyczących intensywności dofinansowania, o których mowa powyżej w ust. 7.2. oraz z zastrzeżeniem pkt 3;
3) w przypadku, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, musi być ono udzielane zgodnie
z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w propagowanie energii ze źródeł odnawialnych i propagowanie wodoru odnawialnego (Dz. U. poz. 199),
4) inwestycja nie może być rozpoczęta przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Przez rozpoczęcie inwestycji należy rozumieć podjęcie robót budowlanych lub złożenie pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia urządzeń, lub jakiegokolwiek zobowiązania, które czynić będzie realizację inwestycji nieodwracalną ;
5) warunkiem uzyskania dofinansowania jest realizacja w ramach inwestycji zakresu działań, o którym mowa w pkt 7.5.1) lub 7.5.2) lub 7.5.3). Zakres wskazany w pkt 7.5.4) jest fakultatywny;
6) dofinansowanie nie będzie udzielane na koszty inwestycji, które zostały sfinansowane z publicznych środków krajowych lub zagranicznych, oraz innych środków budżetu Unii Europejskiej;
7) okres trwałości wynosi 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji;
8) beneficjent wskazany w pkt 7.4.2) zobowiązany będzie do zwrotu wypłaconego dofinansowania w przypadku nieumieszczenia w terminie 6 miesięcy od daty przekazania instalacji do użytkowania, danych spółdzielni energetycznej w wykazie, o którym mowa w art. 38f ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, z późn. zm.);
9) pożyczka na warunkach preferencyjnych podlega umorzeniu zgodnie z Zasadami udzielania dofinansowania ze środków NFOŚiGW.

7.4 Beneficjenci
1) spółdzielnia energetyczna lub jej członek , w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 poz. 1378, z późn. zm.).
2) powstająca spółdzielnia energetyczna – spółdzielnia w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648, z późn. zm.) lub spółdzielnia rolników w rozumieniu ustawy z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników (Dz. U. poz. 2073), której przedmiotem działalności jest wytwarzanie energii elektrycznej lub biogazu, lub ciepła, w instalacjach odnawialnego źródła energii i równoważenie zapotrzebowania energii elektrycznej lub biogazu, lub ciepła, wyłącznie na potrzeby własne spółdzielni energetycznej i jej członków, która zamierza ubiegać się o umieszczenie jej danych jako spółdzielni energetycznej w wykazie, o którym mowa w art. 38f ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 poz1378, z późn. zm.).
3) Rolnik – osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej oraz osoba prawna, która w ramach działalności rolniczej , prowadzonej przez okres co najmniej 12 miesięcy prowadzi:
1) gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, położone w ramach zabudowy zagrodowej w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych lub
2) dział specjalny produkcji rolnej.
W przypadku osoby fizycznej, gdy instalacja OZE będzie służyła prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii z odnawialnych źródeł energii, beneficjentem programu może być rolnik z zarejestrowaną daną działalnością.

7.5 Rodzaje inwestycji
1) w przypadku inwestycji realizowanych przez rolnika, wskazanego w ust.7.4.3, budowa jednej z poniżej wskazanych instalacji odnawialnego źródła energii o mocy elektrycznej powyżej 50 kW nie większej niż 1 MW:
a) instalacji fotowoltaicznych (z wyłączeniem inwestycji na gruntach rolnych stanowiących użytki rolne klas I-IV – w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U.2021 poz.1990, z późn. zm.))
b) instalacji wiatrowych (z wyłączeniem inwestycji na gruntach rolnych stanowiących użytki rolne klas I-IV – w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U.2021 poz.1990, z późn. zm.)),
2) w przypadku inwestycji realizowanych przez rolnika, wskazanego w ust.7.4.3, budowa jednej z poniżej wskazanych instalacji odnawialnego źródła energii o mocy elektrycznej powyżej 10 kW nie większej niż 1 MW:
a) elektrowni wodnych,
b) instalacji wytwarzania energii z biogazu rolniczego w warunkach wysokosprawnej kogeneracji o mocy elektrycznej powyżej 10 kW nie większej niż 1 MW i cieplnej powyżej 30 kW i nie większej 3 MW
3) w przypadku inwestycji realizowanych przez spółdzielnię energetyczną lub jej członka lub powstającą spółdzielnię energetyczną, budowa jednej z poniżej wskazanych instalacji odnawialnego źródła energii o mocy elektrycznej powyżej 10 kW nie większej 10 MW:
a) instalacji fotowoltaicznych (z wyłączeniem inwestycji na gruntach rolnych stanowiących użytki rolne klas I-IV – w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne)
b) instalacji wiatrowych (z wyłączeniem inwestycji na gruntach rolnych stanowiących użytki rolne klas I-IV – w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne),
c) elektrowni wodnych,
d) instalacji wytwarzania energii z biogazu lub biogazu rolniczego w warunkach wysokosprawnej kogeneracji o mocy elektrycznej powyżej 10 kW nie większej niż 10 MW i cieplnej powyżej 30 kW i nie większej 30 MW.
4) magazyn energii pod warunkiem zintegrowania ze źródłem realizowanym w ramach inwestycji wskazanej w 7.5.1) lub 7.5.2) lub 7.5.3).

 

Przypisy:

[1] Zgodnie z definicją mikroprzedsiębiorstwa, małego i średniego przedsiębiorstwa zawartą w załączniku I do rozporządzenia Komisji Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z dnia 26.6.2014, str. 1, z późn. zm.).
[2] Zgodnie z definicją mikroprzedsiębiorstwa, małego i średniego przedsiębiorstwa zawartą w załączniku I do rozporządzenia Komisji Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z dnia 26.6.2014, str. 1, z późn. zm.)
[3] W przypadku dofinansowania udzielanego osobom fizycznym, na potrzeby ustalenia stopy referencyjnej przypisuje się im niski rating finansowy
[4] W rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2023 r., poz. 1689).
[5] Przez podjęcie robót budowlanych należy rozumieć rozpoczęcie budowy, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. − Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. z 2023 r., poz. 1682, z późn. zm.). Zakupu gruntów oraz prac przygotowawczych, takich jak uzyskiwanie zezwoleń i wykonywanie wstępnych studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie inwestycji
[6] Członek spółdzielni musi być przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
[7] Tj. działalność rolniczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 608, z późn. zm.).

Obszar działania - Dotacje i dofinansowanie na Turbiny Wiatrowe

Dotacja na Turbinę Wiatrową Poznań

Dotacja na Turbinę Wiatrową Międzychód

Dotacja na Turbinę Wiatrową Konin

Dotacja na Turbinę Wiatrową Luboń

Dotacja na Turbinę Wiatrową Drezdenko

Dotacja na Turbinę Wiatrową Wolsztyn

Dotacja na Turbinę Wiatrową Pobiedziska

Dotacja na Turbinę Wiatrową Puszczykowo

Dotacja na Turbinę Wiatrową Trzemeszno

Dotacja na Turbinę Wiatrową Września

Dotacja na Turbinę Wiatrową Murowana Goślina

Dotacja na Turbinę Wiatrową Piła

Dotacja na Turbinę Wiatrową Jarocin

Dotacja na Turbinę Wiatrową Gorzów Wielkopolski

Dotacja na Turbinę Wiatrową Kalisz

Dotacja na Turbinę Wiatrową Leszno

Dotacja na Turbinę Wiatrową Gniezno

Dotacja na Turbinę Wiatrową Swarzędz

Dotacja na Turbinę Wiatrową Dopiewo

Dotacja na Turbinę Wiatrową Nowy Tomyśl

Dotacja na Turbinę Wiatrową Kościan

Dotacja na Turbinę Wiatrową Pleszew

Dotacja na Turbinę Wiatrową Szamotuły

Dotacja na Turbinę Wiatrową Suchy Las

Dotacja na Turbinę Wiatrową Przeźmierowo

Dotacja na Turbinę Wiatrową Komorniki

Dotacja na Turbinę Wiatrową Gostyń

Dotacja na Turbinę Wiatrową Czerwonak

Dotacja na Turbinę Wiatrową Tarnowo Podgórne

Dotacja na Turbinę Wiatrową Rogoźno

Dotacja na Turbinę Wiatrową Witkowo

Dotacja na Turbinę Wiatrową Grodzisk Wielkopolski

Dotacja na Turbinę Wiatrową Stęszew

Dotacja na Turbinę Wiatrową Wągrowiec

Dotacja na Turbinę Wiatrową Kórnik

Dotacja na Turbinę Wiatrową Międzyrzecz

Dotacja na Turbinę Wiatrową Mosina

Dotacja na Turbinę Wiatrową Skwierzyna

Dotacja na Turbinę Wiatrową Złotów

Dotacja na Turbinę Wiatrową Środa Wielkopolska

Dotacja na Turbinę Wiatrową Krotoszyn

Dotacja na Turbinę Wiatrową Ostrów Wielkopolski

Dotacja na Turbinę Wiatrową Koło

Dotacja na Turbinę Wiatrową Chodzież

Dotacja na Turbinę Wiatrową Rawicz

Dotacja na Turbinę Wiatrową Turek

Dotacja na Turbinę Wiatrową Buk

Dotacja na Turbinę Wiatrową Czempiń

Dotacja na Turbinę Wiatrową Oborniki Wlkp

Dotacja na Turbinę Wiatrową Opalenica

Dotacja na Turbinę Wiatrową Ostrzeszów

Dotacja na Turbinę Wiatrową Kępno

Dotacja na Turbinę Wiatrową Pniewy

Dotacja na Turbinę Wiatrową Słupca

Pokaż więcej